Kanus prajuokinęs „Tonis Erdmanas“ ironiškai žvelgia į tai, kuo tapome šiandien

„Viena unikaliausių komedijų per visus 110 žanro gyvavimo metų“. Taip šių metų Kanų kino festivalio sensacija tapusį vokietės Maren Ade filmą „Tonis Erdmanas“ apibūdino britų laikraščio „The Telegraph“ kino kritikas Robbie Collinas. Lietuviai bus vieni pirmųjų, kurie pamatys po festivalius sėkmingai keliaujančią, o Vokietijoje žiūrimumo rekordus mušančią komišką dramą. Jos premjera – jau šį penktadienį, rugpjūčio 26 dieną.

 Specialų tarptautinės kritikų asociacijos FIPRESCI prizą Kanuose gavęs filmas pasakoja apie muzikos mokytojo Vinfrydo ir jo karjeristės dukters Inesos santykius pastarosios komandiruotės į Bukareštą metu. Kad priartėtų prie dukters, tėvas apsimeta ekscentrišku gyvenimo konsultantu Toniu Erdmanu ir pradeda kištis į minutės tikslumu sustyguotą Inesos kasdienybę.

Keisti senstančio tėvo išsišokimai priverčia šypsotis, o netikėčiausiose vietose – juoktis iki ašarų. Tačiau režisierė M. Ade tvirtina, kad humoras labai dažnai kyla iš skausmo ir desperacijos. Apie tai ji kalba ir komiškoje dramoje, kurią kino kritikai vadina įžvalgia ir sąmojinga XXI a. pasaulio ir žmogaus studija, o tarptautinė kritikų asociacija – „jautriu komentaru apie šių dienų beprotybę“.

„Tėvai yra tai, kas privatu ir asmeniška. O tėvų ir vaikų santykiuose visada yra ne tik daug ilgesio ir  baimių, tačiau ir agresijos“, – sako M. Ade, kurią sukurti šią istoriją įkvėpė ir jos pačios bendravimas su tėvu, kuris, pasak jos, „kartais elgiasi keistai“.

Pagrindinius vaidmenis filme atliko austras Peteris Simonischekas ir Sandra Hüller, kuri jau vadinama vokiškąja Renée Zellweger. Pati aktorė prisipažįsta, jog saves nelaiko komiška aktore, tačiau režisierė ją privertė atrodyti linksmai. „Atėjau iš dramos srities, kuri yra šiek tiek nuobodi. Tačiau šis filmas – visai kitoks“, – atvirauja aktorė.

Ade meistriškai kontroliuoja situaciją nuo pat pirmos minutės. Įnoringumu garsėjanti Kanų publika seanso metu veikėjų poelgius lydėjo plojimais ir juoko banga, o filmo pabaigoje pratrūko ovacijomis. „Tai viena labiausiai jaudinančių kino patirčių per daugelį metų“, – teigė Giovanni Marchini Camia, kino portalo „The Film Stage“ apžvalgininkas, o kino kritikas R. Collinas filmą pavadino „masažu širdžiai ir sielai“.

Visgi pasipiktinimo Kanuose netrūko. Tačiau ne dėl filmo, o dėl konkursinės programos komisijos sprendimo „Toniui Erdmanui“ neskirti jokio apdovanojimo. Sklandė kalbos, jog filmas nepatiko komisijos pirmininkui, „Pašėlusio Makso“ kūrėjui Goerge’ui Milleriui.

Nors „Tonis Erdmanas“ Kanuose liko be konkursinės programos apdovanojimų, tačiau šiandien filmą graibsto kino festivaliai, o vos prieš kelias savaites jis pateko tarp trijų finalininkų gauti Europos Parlamento įsteigtą „LUX“ apdovanojimą. Kiekvienais metais šis apdovanojimas skiriamas filmui, kuris iliustruoja ir kelia klausimus apie esmines Europos vertybes ir žemyno kultūrinę įvairovę.

Dar šiais metais Lietuvos žiūrovai pamatys ir kitus Kanų kino festivalio filmus – Pedro Almodóvaro „Chuljetą“ bei du naujus amerikiečio Jimo Jarmuscho filmus – „Patersoną“ ir „Gimme Danger“ apie legendinį punk dainininką Iggy Pop.

Komentuokite

Your email address will not be published. Required fields are marked *