C.Needhamas – žmogus, sukūręs IMDb (Interviu)

Jis yra vienas įtakingiausių žmonių tarptautinėje kino industrijoje, nors iš pažiūros – visai kuklus ir žemiškas bei daugeliui nežinomas. 45-erių Colas Needhamas didelę savo gyvenimo dalį praleidžia blizgančiose filmų premjerose ir petys į petį trindamasis su Holivudo grietinėle, tačiau britas laimingiausias tuomet, kai su žmona Karen lankosi vietiniame Bristolio kino teatre.

Kas jis toks, tas kuklusis Colas Needhamas? Tai puikiai visiems žinomos tarptautinės filmų bazės IMDb (Internet Movie Database) įkūrėjas. Šią svetainę per mėnesį aplanko daugiau nei 100 mln. unikalių vartotojų, būtent IMDB pirmiausia išmeta beveik visos paieškos svetainės, jei ieškome informacijos apie filmus, serialus. IMDb įtaka kino pasaulyje milžiniška, tačiau apie Colą žinome tikrai nedaug arba išvis nieko. Tad vieną dieną pasidarė labai smalsu, kaip šis inžinierius anglas savo aistrą kinui pavertė svetaine, per dešimtmetį užvaldžiusia beveik visą internetinę kino industriją ir duomenų bazių rinką. Jūsų dėmesiui, iš įvairių šaltinių surinktas interviu su C. Needhamu.

Kaip sugalvojote sukurti IMDb?

Na, jei norite atsekti mano pradžių pradžią, tai pradėkime nuo vaikystės. Pirmąjį kompiuterį dovanų gavau 1979-aisias, kuomet man buvo 12 metų. Visuomet jaučiau susidomėjimą technologijomis bei kinu ir iki šiol pamenu, kokį įspūdį man padarė filmas Žvaigždžių karai“. Noras sukurti IMBb atsirado dėl asmeninių priežasčių: kas dieną peržiūrėdavau tiek daug filmų vaizdajuosčių, kad net nebeprisimindavau, kuriuos filmus mačiau ir kuriuos ne. Tuomet pradėjau užsirašinėti jų pavadinimus į savotišką kino dienoraštį. Šis procesas truko dvi savaites, kuomet suvokiau, kokių velnių aš ranka rašau šį sąrašą, jei galiu viską sudėti į internetinę bazę?

Papasakokite plačiau, kaip pirmoji duomenų bazė virto IMDb?

Viskas prasidėjo 1990-aisias, kuomet sukūriau kompiuterinę programą, kuri leido USENET diskusijų forumo grupės rec.arts.movies (UseNet – tarptautinė diskusijų vieta, internetinių forumų prosenelis) nariams norimus filmus ne tik patalpinti į vieną bazę, bet ir juos vėliau ten surasti. Netrukus prie manęs prisidėjo dar du forumo grupės rec.arts.movies nariai Dave’as Knightas ir Andy Kriegas, vėliau prie veiklos prisidėjo ir daugiau kino mėgėjų.

Pradėjau sudarinėti vyrų aktorių duomenų bazę, kolega Dave’as dirbo su režisierių sąrašu, o Andy pildė aktorių sąrašus. Iš pradžių į juos buvo įtraukiami tik tuo metu vaidinę aktoriai, tačiau pamažu sąrašus papildydavo ir mirę ar nebevaidinantys. Jau 1990-aisias duomenų bazėje buvo per 10000 filmų, aktorių, režisierių, televizijos serialų… 1990 gruodžio 17 dieną paviešinau pirmąją duomenų bazės versiją ir taip pamažu gimė IMDb (nors tuo metu ji buvo žinoma kaip rec.arts.movies, tik po ketverių metų pakeitėme pavadinimą). Žinoma, buvo ir įvairių techninių detalių, nes tuo metu internetas dar tik pradėjo savo gyvenimą ir viskas neveikė taip, kaip dabar.

Duomenų bazėje galėjai ieškoti filmų ar jų kūrėjų pagal kategorijas ir įvairius demografinius rodiklius; į duomenų bazę jau tada buvo įtraukta filmų reitingavimo galimybė.

Per kiek laiko IMDb tapo žinoma ir pradėjo nešti pelną?

Pirmiausia norėčiau pabrėžti, kad prieš atsirandant IMDb, negalvojau apie tai, kaip interneto pagalba užsidirbti pinigų ar pan. IMDb – didelės aistros kinui rezultatas, neturėjęs vizijos nešti pelną. Ypač dėl to, kad tais laikais internetinė reklama ir verslas dar tik pradėjo leisti savo šaknis, o internetas daugiausiai buvo naudojamas pokalbių grupėms. Tačiau kad IMDb pamažu tampa ne šiaip paprasta duomenų baze, supratau 1995 metais, kuomet man į darbą paskambino žmona ir pranešė: „Colai, tau skambino „New York Times“. Jie nori su tavimi pakalbėti apie IMDb“. Buvau išties nustebintas ir pamalonintas, kad toks garsus dienraštis nori su manimi pakalbėti. Kuomet susitikau su žurnalistu, jis mane nustebino pasakęs, kad filmų duomenų bazę IMDb „New York Times“ ofise jie nuolat naudoja darbo reikalais. Ir jau po metų, 1996-aisias, iš savanorio virtau pirmuoju savo svetainės darbuotoju. Žinoma, tuo metu puslapį padaryti pelningu nebuvo sunku, nes interneto svetainių, kurios išsilaikydavo iš reklamos, buvo labai mažai.

Šiandien IMDb užsidirba iš reklamos, įžymybių nuotraukų pardavinėjimo, bilietų perpardavinėjimo ir 2002-aisia įkurtos IMDb Pro svetainės. Mums šiuo metu dirba daugiau nei 50 žmonių, kurie bazuojasi JAV, Didžiojoje Britanijoje, Šveicarijoje ir Vokietijoje.

Papasakokite plačiau apie IMDb Pro.

Už 99 JAV dolerius per metus, IMDB Pro nariai gauna prisijungimus prie pasaulinės kino industrijos bazės, juos pasiekia informacija apie kuriamus filmus, jų biudžetus, jie mato svarbiausius ir reikalingiausius kontaktus, darbo pasiūlymus. Užsiregistravę į šią bazę visi norintys ar dirbantys su kino industrija, gali ieškoti potencialų darbdavių ir atvirkščiai.

O susilaukiate skambučių iš aktorių ar jų agentų, kurie nori iš IMDb pašalinti jiems netinkamą ar neteisingą informaciją?

Būna tokių atvejų, tačiau mes niekada nepašaliname teisingos informacijos, kuri tik antroms pusėms atrodo neteisinga ar netinkama.

1998 metais IMDb tapo elektroninės parduotuvės „Amazon“ dalimi. Kaip pasikeitė filmų bazės veikla ir kodėl ryžotės tokiam žingsniui?

Prieš susijungdami su „Amazon“, turėjome aiškią svetainės veiklos kryptį. IMDB veikla buvo pelninga, tad mums labai nereikėjo dar labiau auginti savo pelno. Tačiau „Amazon“ įkūrėjas Jeffas Bezosas man paaiškino, kad kompanija nori ne tik pardavinėti knygas, bet ir filmų video įrašus, o tam jiems labai norėjo bendradarbiauti su kinu susijusiu interneto puslapiu. Jis taip pat man papasakojo, kaip IMDB bazė gali būti naudinga „Amazon“ ir atvirkščiai. Sutikau.

Jūsų duomenų bazėje tiek daug informacijos, kaip užtikrinate jos patikimumą? Juk krauti duomenis į IMDb gali kiekvienas užsiregistravęs.

IMDb sėkmę daug lėmė ir socialinis principas – faktas, kad svetainės vartotojai turi galimybę patys dėti ir pildyti informaciją apie filmus ar aktorius, rašyti atsiliepimus bei recenzijas. Praėjusiais metais, mūsų skaičiavimais, į svetainę lankytojai sudėjo apie 16 mln. įvairių duomenų. Tad taip, pripažįstu, kad kartais ne visa informacija gali būti 100 proc. patikima, tačiau tam turime ne vieną ekspertą redaktorių, kuris peržiūri kiekvieną įkeltą šaltinį ir informaciją. Pagaliau, viso pasaulio informacijos apie kino industriją nesurinksime, ir pasitikime savo vartotojais kiek galime, nes tik jie padėjo mums taip išaugti. Jei turime tiek daug gerbėjų, vadinasi, informacija, esanti IMDb, nėra nepatikima.

Beje, renkant informaciją ir žiūrint video interviu su Colu, susidarė įspūdis, kad tai savas žmogus, su kuriuo bet kas gali pasikalbėti ir padiskutuoti apie filmus. Nors ir yra labai turtingas ir įtakingas, jis visuomet pabrėžia esantis labai paprastas žmogus: „Su Karen (žmona) turime tradiciją kiekvieną antradienį per pietus eiti į kiną. Dievinu savo miesto kino teatrą, kuriame žmonės nežino, kas aš toks, nors turbūt pusė iš jų filmą rinkosi pagal mano svetainės reitingus“.

Ir sutikite, būtent paprastumas ir traukia mus į IMDb: neperkrautas dizainas, svarbiausia informacija ir jausmas, kad esi dalis kino industrijos, nes nuo tavo balso irgi priklauso filmo reitingai, į kuriuos rinkdamiesi filmą atsižvelgia milijonai pasaulio kinomanų.

 

Komentuokite

Your email address will not be published. Required fields are marked *